BMM3103-PENTAKSIRAN BAHASA MELAYU SEKOLAH RENDAH

Friday, October 29, 2010

Minggu 11 : Penilaian Pengalaman Pembelajaran

Definisi

* Penilaian - kegiatan untuk mendapat informasi tentang pencapaian dan kemajuan belajar peserta didik dan mengefektifkan penggunaan informasi tersebut untuk mencapai tujuan pendidikan.
* Penilaian- satu kaedah untuk mengetahui perkembangan hasil belajar, intelegensi, bakat khusus, minat, hubungan sosial, sikap dan kepribadian siswa atau peserta didik.

PELAKSANAAN PENILAIAN PEMBELAJARAN

TEMA : PENGALAMAN KOMPETENSI ASAS

1. Kompetensi Asas
* PKN
* Menerapkan hidup rukun di rumah dan di sekolah

2. Indikator
* Menyatakan contoh hidup rukun di rumah atau di sekolah
* Menjelaskan akibat hidup tidak rukun
* Menyebutkan manfaat hidup

3. Langkah-Langkah Pelaksanaan
a. Kegiatan Awal
* Doa bersama
* Absensi siswa
* Apresi
b. Kegiatan Inti
* Menyapa teman sebaya dengan sopan
* Membuat kalimat sapaan(lisan)
* Menulis kata tanya (apa, siapa, di mana)
* Membuat kalimat
* Tanya dengan betul
c. Kegiatan Akhir
* Siswa melaksanakan tugas portofolio

4. Metode, Sumber, Media
a. Metode
• Soal Jawab
• permainan bahasa
b. Sumber
• Buku Tematik Kelas I(berdasarkan tema)
c. Media
• Kad bilangan
• Kad abjad
• Kad kata

5. Penilaian
• LisanBertulisPerbuatanPortfolio

Ciri-Ciri Penilaian Pengalaman Pembelajaran
KAEDAH JIGSAW

* Satu kaedah pembelajaran yang dapat memupuk semangat berpasukan dalam kalangan pelajar.
* Dapat meningkatkan kemahiran mendengar, penyampaian, dan pemikiran kreatif (Felder & Brent, 2004) dan telah terbukti keberkesanannya seperti yang dilaporkan dalam Hafizah Husain et al. (2006).
* Kaedah jigsaw menekankan 5 perkara dalam perlaksanaannya melalui perbincangan dalam kumpulan kecil (Hafizah Husain et al. 2006), iaitu:
o Pergantungan secara positif
o Tanggungjawab
o Interaksi secara terus (bertentang mata)
o Mempraktikan kemahiran interpersonal mengikut kesesuaian
o Penilaian kendiri secara berterusan

KRITIKAN TERBUKA

* Membabitkan kemahiran pengucapan awam pelajar, dalam Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris sebagai memenuhi keperluan PBH bagi melengkapkan kitaran (closing the loop).
* Pada penghujung kelas, pelajar akan dipilih secara rawak untuk berucap selama 5 minit kepada rakan-rakan sekelas.
* Pelajar akan diberi topik yang mudah untuk dibincangkan seperti apa yang telah diajar sebelum itu, atau mengenai tugasan yang telah diberi.
* Seorang panel penilai akan memberi markah atas ucapan yang diberi. Pelajar akan diberi markah berdasarkan 5 perkara:
o Intonasi dan kejelasan suara,
o Keyakinan diri di khalayak ramai,
o Kelancaran bahasa,
o Penampilan,
o Maklum balas terhadap soalan yang diterima.
* Komen dari panel akan disampaikan kepada pelajar untuk membaiki kelemahan yang ada.
* Dengan adanya kaedah kritikan terbuka ini, pelajar mendapat peranan yang lebih aktif di dalam bilik kuliah.
* Meningkatkan kemahiran komunikasi awam dalam kalangan pelajar.

PENILAIAN RAKAN KUMPULAN (PRK)

* Satu kaedah penilaian yang digunakan sebagai alat pengukuran secara terus oleh rakan-rakan pelajar yang bekerja dalam kumpulan yang sama.
* Digunakan bagi menilai aspek-aspek tertentu berkaitan kemahiran dan pengetahuan pelajar-pelajar (Kaufman et al. 2000).
* Antara aspek-aspek yang dapat diukur adalah seperti tahap kepimpinan, kerja secara berpasukan dan komitmen pelajar dalam menyiapkan kerja kursus.
* Rakan-rakan sekumpulan merupakan pemerhati yang baik antara satu sama lain dan kedudukan mereka ini secara tidak langsung dapat menjadikan mereka sebagai penilai yang berkesan untuk menilai kemahiran dan pengetahuan tertentu rakan-rakan mereka.

No comments:

Post a Comment