BMM3103-PENTAKSIRAN BAHASA MELAYU SEKOLAH RENDAH

Friday, October 29, 2010

Minggu 4 : Pembinaan Ujian

Pendahuluan

Selaku guru bahasa kita seharusnya sedar tentang kedudukan dan kepentingan ujian dalam penilaian pendidikan bahasa untuk mendapatkan maklumat tentang pencapaian pembelajaran pelajar-pelajar, kelemahan dan kekuatan pelajar- pelajar dalam pembelajaran mereka. Ini berguna bagi guru untuk memperbaiki dan meningkatkan kualiti P&P.


Jenis-jenis Ujian

Berikut ialah beberapa jenis ujian iaitu ujian objektif dan ujian subjektif.


Ujian Objektif

· Item ujian jenis objektif ini memerlukan pelajar menulis atau memilih satu jawapan yang betul atau yang paling baik. Antara item ujian ini termasuklah item jawapan pendek, item jenis padanan, item jenis aneka pilihan dan kloz.

Ujian Subjektif

Soalan jenis subjektif terbahagi kepada beberapa pecahan seperti berikut:-

a. Item Jenis Struktur

b. Item Jenis Esei

c. Pembinaan Ujian


Prinsip-prinsip Asas Pengujian dan Penilaian

Antara prinsip dasar yang harus dijadikan garis panduan dalam pembinaan sesuatu instrumen penilaian dan pengujian ialah:

i. Penilaian dan Pengujian Mestilah Bersifat “Kesahan” (validity)

a. Kesalahan Isi

b. Kesahan Ramalan

c. Kesahan Serentak

d. Kesahan Gagasan

ii. Kebolehpercayaan Ujian

a. Kebolehpercayaan merujuk kepada ciri skor berhubung dengan ketepatan dan ketekalan skor bagi menggambarkan prestasi calon dalam perkara yang diuji.

No comments:

Post a Comment